top of page

מביקורת חוסמת לתקשורת מקדמת

אתה חייב להכין מצגת יותר טובה

את תמיד אומרת עלי דברים שליליים

את לא מסוגלת לארגן שום דבר?

כל המשפטים הללו מוכרים לנו מהעבודה מהבית ואפילו מהחברים.

באופן לא מפתיע הם מיד מציבים חומה גבוהה של אחיזה איתנה בדעה שלנו וחוסר יכולת מוחלט להקשבה.


כיצד נוכל לתקשר בדרך פתוחה וקשובה ולהעביר משוב אפקטיבי ומוצלח?

על כך במאמר הבא כולל דוגמאות ותרגילים.


על פי ויקיפדיה ביקורת הינה "שיפוט או הערכה של מישהו או משהו"

מכאן שביקורת הינה כלי מדידה שאינו אובייקטיבי בהגדרתו.

מדוע?

משום ששיפוט זוהי הבעת ותפיסת עמדה המתקיימת ונמדדת על תפיסת עולמנו האישית ונקודת המבט שלנו.

אנו שופטים על פי הגדרות סובייקטיביות ותבניות חשיבה הנוצרות מתוך עולמנו האישי והפנימי.

כלומר, כאשר אנו ביקורתיים אנו שופטים ומעריכים את הזולת על פי הבנתנו האישית מהו טוב ורע. כאשר אנו שופטים ומעבירים ביקורת אז אנו יוצאים מנקודת הנחה שהתפיסות שלנו, הדעות שלנו, ההחלטות והמעשים שלנו הם אמורים להיות טובים ולהתאים לכולם.

נסו להיזכר בסיטואציה בה חבר לצוות במשרד אמר לכם בחיוך ובצורה נחמדה שהמשרד שלכם תמיד נראה מבולגן ואתם מתפלאים כי בעיניכם הוא ממש מסודר. זוהי ביקורת. שכן הוא הגדיר סדר על פי תפיסת עולמו ושפט אתכם לפי אמות המידה שלו לסדר. מה הרגשתם? אופ... איזה מעצבן הוא עוד פעם הוא מבקר אותי ...

אם כך כיצד נוכל להפוך את השפה שלנו לאפקטיבית ומשפיעה?

כדי לעשות זאת עלינו לנפץ מספר תבניות חשיבה מקבעות וחוסמות:


לא כל מה שנכון ומתאים לנו מתאים גם לכולם

אלו כל אותם משפטים בהם אנו אומרים תקשיב לי אתה חייב... אין על.... הכי טוב זה....

דוגמא למשפט חוסם:

תקשיב לי אתה חייב לשנות את ההתנהגות שלך אחרת הצוות לא יקשיב לך גם.

דוגמא למשפט מקרב:

למדתי שכשאני מקשיבה לאחרים זה עוזר לי לגבש דעה וגם ללמוד על דרכי פעולה חדשות. אני חושבת שכדאי השנה שתיקח מטרה חדשה שבא נעבוד על דרך הקשבה ושיתוף פעולה שלך בצוות.


לא תמיד כל התנהגות או חשיבה של הזולת היא גורפת עבור כל מעשיו

אלו כל אותם משפטים שמתחילים ב "אתה תמיד... אתה כל הזמן"

דוגמא למשפט חוסם:

אתה אף פעם לא מקשיב לאף אחד בישיבות הצוות שלנו.

דוגמא למשפט מקרב:

שמתי לב שלקחת חלק פעיל בישיבת הצוות האחרונה וזה מצוין יחד עם זאת אני חושבת שכשאתה אומר לה או לצוות שהם לא יודעים כלום הם מרגישים שאתה מבטל את דעתם. בוא נחשוב יחד כיצד אתה יכול לענות בצורה שתהייה אפקטיבית לכולם....


הפיכת דפוס החשיבה השלילי לחיובי

לדוגמא כל אותם משפטים שהמילה לא מופיעה בהם: "אתה לא יודע... את לא עושה.... את לא מסוגלת

דוגמא למשפט חוסם:

חיים, אני לא מבינה, אתה לא מסוגל להקשיב בכלל? לכבד אחרים בדעתם?

דוגמא למשפט מקרב:

חיים, אני שמה לב שחשוב לך מאוד להביע את דעתך בצוות. לעיתים זה בא לידי ביטוי כהתפרצות ואז אנשים מקשיבים פחוות.

בוא נחשוב איך אתה יכול להביע את דעתך כך שאנשים יקשיבו לך.


על מנת ליישם זאת מול עובדיכם או הצוות שלכם תוכלו לבחור בכל שבוע דפוס חשיבה אחד עליו תעבדו במהלך השבוע.

  1. כתבו את המסר שלכם על דף כפי שתכננתם לומר אותו

  2. כעת בדקו האם הוא מסר חוסם או מקרב?

  3. שנו את המסר בהתאם.

  4. חזרו על התרגיל במהלך כל השבוע.

  5. תוכלו לתרגל גם במחשבה לאחור על משפטים שאתם נוטים להגיד או אמרתם.

"ייתכן שישכחו מה אמרת, אך לעולם לא ישכחו איך גרמת להם להרגיש." קרל ו. בוכנר

ואכן הרעיון העומד מאחורי הפיכת המשפטים למקדמים הוא התחושה שאנו מעבירים למקבל המסר:

הקשבתי לדעתך, ראיתי אותך ושמעתי אותך, אתה חשוב לי לכן אני מעבד את המסרים שהעברת.

אין הכוונה שאנו חייבים להסכים עם כל דעה שהיא שונה משלנו אלא להקשיב, להרגיש ולתת תחושה שמי שנמצא מולי קיים אצלי גם בראש וגם בלב ולתת פתרון מעשי ומועיל.


אז תתחילו להתאמן ותראו איך הקסם קורה ומי שיושב מולכם מושיט יד להקשבה ולקבלה.


ואם תרצו להתאמן עם כלים מקצועיים וממוקדים

אני מזמינה אתכם למפגש של אימון מנהלים

בו נתאמן על המסרים ונהפוך אותם למקדמים ומועילים.


נתראה במאמר הבא,

שלכם,

עופרה גושן גוריון

ממחשבה למעשה

אימוני מנהלים, הקניית מיומנויות ניהול, פיתוח צוות ואבחון ארגוני.



Commentaires


bottom of page