מהו מנטורינג ?
בהגדרתו הכללית המושג מנטור מתאר מערכת יחסים בין אדם לא מנוסה לאדם בעל ניסיון המכונה מנטור (ויקיפדיה) והוא נגזר מהמיתולוגיה היוונית בה מסופר על אודיסאוס המפליג למלחמת טרויה ומשאיר את עוזרו מנטור להשגיח על בנו.
כיום המונח מתייחס לקשר בין אישי בין מנטור לנועץ (נקרא גם menti) שבעזרתו המנטור מעצים את הנועץ, מסייע לו בהשתלבותו בארגון, משתף אותו בידע ובמיומנויות שצבר ובכך מאפשר לנועץ לקדם את התפתחותו האישית והמקצועית.
במרבית המקרים המפגשים הינם בין מנטור ונועץ המגיעים מאותו מגזר או תחום עיסוק ואף מאותה סביבה ארגונית.
יחד עם זאת מכיוון שהקשר הוא בין אישי והמטרה היא חיבור לכלל הארגון לא נדרשים חיבורים בממשקים מקצועיים משותפים שכן אין חובה בהכשרה מקצועית בתכנית.
מודלים למנטורינג:
כיום ניתן להבחין בין שלושה מודלים עיקריים:
1. מנטורינג קלאסי: מפגשי 1:1 בעלי תוכן, זמן קבוע ותכנית מוגדרת לצורך פיתוח המחוברות הארגונית של הנועץ וזאת דרך מנטור וותיק בארגון.
2. מנטורינג בקבוצה: מודל זה מתאים לתהליך של פיתוח צוות ביוזמה חדשה או ביצוע משימה מורכבת.
3. מנטורניג מקוון: כאשר המרחק הגאוגרפי מאלץ זאת או מתוך אילוצי משאבי זמן.
מטרות תכנית המנטורינג:
יכולות להיות מטרות שונות ומגוונות להטמעת תוכנית זו בארגון והמטרה תותאם באופן אישי לפי צורכי הארגון:
מגוון מטרות:
• יצירת אמצעי לחיבור אישי בלתי פורמאלי בארגון.
• תמיכה בהשתלבות מהירה ואפקטיבית של העובד החדש בארגון אשר תגדיל את תפוקותיו בארגון.
• סיוע לעובד חדש ביצירת דיאלוג חוצה ארגון.
• סיוע לעובד קיים בהשתלבות טובה יותר בארגון.
• עידוד מימוש היכולות האישיות והמקצועיות של המנטור
• מסגרת לפיתוח אישי של המנטור (** משמש גם כיעד לפיתוח אישי )
יתרונות התכנית:
עבור הארגון
תחושת שייכות והתרבות ארגונית מוטמעת מהר ובהתאם ההשפעה על תפוקות הארגון
(Turn Over) תחלופת אנשים פחותה
שיפור תהליכי התקשורת הפנים ארגוניים ושימור הידע
פוטנציאל הצלחה גבוה
קלות הפעלת התכנית וחיסכון במשאבים ועליות
עבור המנטור
התנסות בתפקיד ניהולי ומשפיע
הכרת הארגון על כל היבטיו
יצירת קשרים נרחבים עם מחלקות ובעלי תפקידים משמעותיים בארגון
העצמה אישית לעובד
עבור הנועץ
הפגת החששות והעלאת בטחון העובד בתפקידו בעת כניסתו לארגון
הכרות מקיפה, אישית ומהירה עם התרבות והמבנה הארגוני להשתלבות מהירה בארגון
סיוע ברכישת מיומנויות מקצועיות מעובד ותיק ישפרו את ביצועיו
אתגרים בתהליך:
• חוסר היענות מצד העובדים להתנדב לפרויקט
• קושי בחיבור בין המנטור לנועץ ברמה האישית
• חוסר מיקוד בתהליך
• היעדר מיומנות של המנטור
• הפעלת עמדת כח סמכותית וכוחנית ע"י המנטור
• חוסר יכולת של הארגון לשלוט בתהליך
יישום בפועל של התכנית:
1. הגדירו את חזון ומטרות התכנית שלכם: קידום עובדים, מחוברות ארגונית לעובדים חדשים, הכרות עם הארגון ותרבותו וכו'.
2. הגדירו את יעדי התכנית: מספר הצמודים הנדרש, זמן ותוכן ההכשרה, משך התהליך,
תוכלו להיעזר במודל ה SWOT לניתוח התהליך.
3. כעת הגדירו ואפיינו את המשתתפים: מיהו המנטור ומיהו הנועץ וכן הגדירו את תפקידם.
4. השלב הבא יעסוק באפיון התכנית: משך התהליך, תכנים שתרצו להטמיע, ומדדי הצלחה
5. השקיעו זמן בהכנת תכנית שיווקית. שווקו אותה כתכנית יוקרתית ובעל ערך למשתתפים בה
6. וכעת יישמו את התכנית: קבעו מיהם המנטורים והנועצים, הכשירו אותם לתכנית, בקשו מהם ליצור תכנית עבודה על פי המדדים שקבעתם ובצעו מעקב ומשוב בין המפגשים שלהם.
7. ובסוף בצעו מדדי הערכה לבחינת הצלחת התכנית ושיפורה.
לסיכום, ניתן לראות כי הטמעת תכנית המנטורינג בארגון מסייעת לארגון, לעובד הוותיק ולעובד חדש במחוברות הארגונית, בהעמקת הקשר הבין אישי והגדלת תחושת המסוגלות שלהם. זוהי תכנית נפלאה להעצמת המשאב האנושי בארגון ושימוש ביכולות קיימות בתוך הארגון ובמעט השקעה כספית!
אם גם אתם מעוניינים להטמיע את התכנית ולזכות בליווי מקצועי ממאמנת מוסמכת ויועצת המתמחה בפיתוח וקידום ההון האנושי בארגונים ובעסקים אשמח לשמוע מכם.
מה בתכנית?
גיבוש הרעיון והחזון בפרוייקט
הכנת תכנית עבודה ויעדים
הקמת והטמעת התכנית למנטורים הנבחרים והכשרת המנטורים הנבחרים
כלים מדידים לבחינת פרמטרים להצלחה ולהמשך התכנית
התקשרו אלי ונקבע פגישת אבחון ללא עלות.
שתפו אם אהבתם וצרו קשר לשאלות והבהרות!
מחכה לכם,
עופרה
0544519470
רוצים לקרוא עוד?
Comments